Kako su Imoćani oženili Etiopljanina Alga, a svekrva mladenku “na krkeč” prenijela preko kućnog praga…

etiopljaniSplet zanimljivih okolnosti doveo je do toga da fotografski dvojac fotografira i vjenčanja van Hrvatske na najegzotičnijim mjestima, a upravo vam naš portal donosi najzanimljivije detalje s njih.

Zanimljive priče i detalje s domorodačkih svadbi poput bičevanja žena, mladoženjinog preskakivanja preko bikovih leđa kako bi dokazao svoju spremnost za ulazak u brak, mladenkin ulaz u kuću na svekrvinim leđima, šarenilo boja, smijeh i veselje,… ovoga petka donose vam vrsni hrvatski fotografi, Goran Jović i njegov najbolji prijatelj, kolega i mentor, Vedran Vidak.

amazona

Ovaj fotografski dvojac spojila je ljubav prema fotografiji, a njihove fotografije osim domaćih, objavljuju i svjetski poznati časopisi. Jović i Vidak ujedno su i dobitnici su brojnih nagrada i priznanja.

Iako je komercijalna fotografija vaš posao, vjenčanja su vam ujedno i sjajna prilika da usrećite nekoga. No zasigurno niste ni slutili kako ćete jednog dana usrećiti Etiopljanina Alga te ga zapravo baš vi i oženiti! Kako je uopće došlo do toga?

– Prvi put kada smo Vedran i ja bili na jugu Etiopije, u siječnju 2013.godine,  naš vodič Algo, koji nas je spasio od nevremena u dolini rijeke Omo, nam je ispričao kako se želi oženiti i kako sanja o trenutku kada će se skrasiti sa svojom suprugom. No za to mu je bio potreban miraz: 6 koza i 50 kilograma meda što je za Algu bilo nedostižno – počinje priču Goran.

ekvador 1

– Kada smo se vratili kući, imali smo mnoštvo fascinantnog materijala, te smo organizirali dvije izložbe, jednu u Imotskome i jednu u Mostaru. Prikupljena sredstva smo namijenili za kupnju Algovog miraza, odnosno kako bismo pomogli Algu da vjenča ženu svog života i da na vrućem afričkom tlu žive sretno brinući se o svojoj obitelji i stadu. I tako je i bilo. Nakon godinu dana, u siječnju 2014. godine, vratili smo se u Afriku s 10 koza i  još više meda, kave i brašna za cijelo selo.

To je bio urnebes kada smo došli s kozama u selo. Putem do Algove kuće smo se zabavljali i pjevali “Izađi mala”, a kada smo došli pred Alga i rekli “evo ti miraz, evo ti za ženu” on je bio šokiran. Čak je i zaplakao od sreće. Imali smo predivnu večer s Algovom obitelji: večeru uz vatru, medeno vino, ples pod zvjezdanim nebom uz ritam Hamar bubnjeva. To je jedan od trenutaka kada se u Afriku jednostavno zaljubiš.

ekvador 2

Sutradan smo terencem otišli do njenog oca da mu kažemo da imamo miraz i da ju Alga može oženiti. Kad smo došli kod njenog oca mi smo sjeli, pričamo i kao čekamo buduću mladu. I prošlo je već sat vremena, u međuvremenu su došle 3, 4 cure, sjele pokraj nas i mi smo nastavili priču. I vidim ja nema buduće mladenke i pitam u jednom trenutku gdje je i kada dolazi, a mladenkin otac kaže “pa evo je, došla je” i pokaže na jednu od tih djevojaka. Znači ona je tu došla bez ikakvog pozdrava, osmijeha, nikakvih emocija nije bilo između nje i Alga. Nikakva reakcija što me začudilo jer očekivao sam neko veselje, ali u njihovoj kulturi je to jednostavno tako.

ekvador 3

Nakon što ste donijeli miraz mladenkinom ocu, Algo je trebao dokazati da je spreman za brak. Na koji način muškarac iz plemena Hamar to dokazuje?

 – Ceremonija započinje plesom i pjesmom žena u presušenom koritu rijeke. One na svojim koljenima imaju privezana zvona i to je zbilja jedinstven doživljaj. Ja i Vedran nismo znali gdje se nalazi to korito jer kod njih vam nema točno određenog mjesta okupljana tako da smo osluškujući zvukove i podrhtavanje zemlje došli do mjesta gdje je ceremonija i započela. Nakon pjesme i plesa uslijedilo je bičevanje žena. Oko stotinjak žena plesalo je i pjevalo u koritu rijeke kada je došlo desetak muškaraca i počelo ih bičevati. Nama to možda zvuči okrutno, ali u njihovoj kulturi to je odraz časti. Naime, ožiljci na golim tijelima Hamar žena, kao posljedica bičevanja, za njih su, osim odjeće i nakita, još jedan društveni simbol.

ekvador 4

Njihovo oblačenje i ukrašavanje, kao i ožiljci od bičevanja imaju neko značenje. Primjerice ako žena ima haljinu koja ide preko koljena to je znak da je udana. Ako joj je haljina iznad koljena onda je to znak da je slobodna.

Hamar žene imaju obruče oko vrata koji predstavljaju poredak u odnosu žena – muž. Ako žena ima jedan veći obruč, to je znak da je ona prva žena tom mužu. Ako uz taj obruč ima još 2, 3 onda to znači da njen muž ima još 2, 3 žene pored nje. I nema nikakve razlike da li mu je ona prva žena ili druga, treća. Nema nikakvih privilegija među njima. Muškarac je tamo glava kuće i onaj koji se bori za preživljavanje obitelji, ali i onaj koji se bori za stoku I ide na teren. Žena je tu da se brine o klincima i kućanstvu, nazovimo to tako.

ekvador 5

Tijela Hamar žena prekrivena ožiljcima koji su posljedica bičevanja tijekom prethodnih ceremonija gdje se one čak i guraju pokušavajući osvojiti muškarca koji će ih bičevati, su dar. Svaki ožiljak je dar, fizički poklon budućem mladoženji u čiju čast se ove ceremonije i održavaju. Štoviše, svaki ožiljak je zalog koji žena daje muškarcu kao jamstvo da će jednog dana, ako joj bude potrebno, moći tražiti nešto što on neće moći odbiti jer bi time osporio žrtvu i zavjet.

Nakon ovog dijela ceremonije svi zajedno smo se popeli na vrh jednog brda gdje su bili svi iz Hamar plemena iz okolnih sela, te krdo bikova. Tu je uslijedio završni dio ceremonije, preskakivanje bikova. Iako je bilo olujno nevrijeme, kiša i grmljavina, svi su zajedno plesali i veselili se. To nevrijeme je doprinijelo surovoj slici prirode Afrike što je nama za fotografiju bilo odlično. Završni dio svečanosti je započeo kada su muškarci bili spremni preskočiti preko bikovih leđa.  6, 7 bikova, poredanih jedan pored drugog, činili su jedan malo poduži red koji je budući mladoženja trebao preskočiti kako bi dokazao da je spreman za brak, odnosno kako bi od mladenkinog oca dobio odobrenje za brak. Obučen u dvije špage, gotovo gol golcat, bio je spreman pregaziti preko bikovih leđa četiri puta za redom. Kada je poslijednji, četvrti put, započeo s preskakanjem, uzbuđenje je bilo na vrhuncu. To preskakanje nije baš tako jednostavno kako se možda na prvi pogled čini, dosta je zahtjevno i kada je budući mladoženja nakon četvrtog preskakivanja doskočio na tlo, svi su to dočekali s oduševljenjem jer je upravo to njegovo uspješno preskakivanje preko bikovih leđa značilo da je brak odobren.

ekvador 6

Nakon što je muškarac dokazao svoju spremnost za brak, da li je ceremonija vjenčanja mogla odmah započeti?

– Ne. Tu je sada druga priča. Buduća mladenka se treba tri mjeseca premazivati smjesom crvene zemlje i maslaca koja im u svakodnevici služi kao zaštita od sunca i komaraca  i tek nakon toga može doći k mladoženji. U početku žive sa širom obitelji, s mladoženjini ocem, a onda se s vremenom osamostaljuju, imaju svoje stado i svoju obitelj.

ekvador

Vodiča Alga uspješno ste oženili, te nam prenijeli dio običaja uoči vjenčanja iz Hamar plemena. Što je s običajima uoči vjenčanja i samim vjenčanjima u Tanzaniji, točnije u plemenu Maasai ?

 – Na Zanzibaru sam imao zanimljivo vjenčanje na koje sam slučajnu naletio. Bilo mi je jako zanimljivo vidjeti taj njihov ples, prepuno boja, to šarenilo… Žene su bile u narančasto-žutim odorama, a curice u svjetlo plavim haljinama. Muški plesači bili su u bijelim vestama, a bubnjari opet u nekoj drugoj boji. Zanimljiv detalj mi je bio taj da uopće nije bilo mladoženjeKada sam pitao gdje je on, rekli su da ga nema, da je slobodan taj dan. Takvo bih i ja volio imati vjenčanje (kroz smijeh je rekao Jović). Još jedna zanimljiva stvar jest ta da nakon ceremonije, mladenku preko kućnog praga, “na krkeč” prenosi svekrva.

etiopija 1

U Massai plemenu ako se muškarcu svidi neka žena kod njih nema klasičnog udvaranja kao u našoj kulturi. Muškarac jednostavno zabode koplje ispred njene kuće i to je znak da on želi tu ženu. Ona ne može reći ne jer u njihovoj kulturi nema odbijanja.

Maasai muškarac može imati više žena, a broj žena ovisi i o njegovom bogatstvu, odnosno veličini njegova stada jer stokom kupuje žene. Dok sam boravio kod njih čuo sam da najveći broj žena koje jedan Maasai muškarac ima iznosi 37. 37 žena?! Pa sad da li je to istina ili ne, ja ne znam sa sigurnošću. Maasai žena može spavati s bilo kojim muškarcem koji je obrezan u istoj godini kao i njen muž. Ali onaj dio tradicije koji baš i nije lijep jest taj da Maasai žene ne bi trebale uživati u seksu te ih se obrezuje dok su još djevojčice.

Mladi Maasai muškarci pak bivaju obrezani s 14, 15 godina i to javno, pred cijeli selom. I taj klinac koji ima 14, 15 godina ne smije pokazati nikakve emocije, ne smije pustiti suzu ni glas jer ako se to dogodi onda biva odbačen kao kukavica što znači da se vrlo vjerojatno neće moći oženiti.

etiopija 2

Što je to toliko različito između zapadnjačke civilizacije i njihove ceremonije vjenčanja s ceremonijama tanzanijskih vjenčanja?

 – Daleko od zapadnjačke civilizacije gdje se ceremonije vjenčanja sve više udaljavaju od tradicije, prava je sreća prisustvovati ceremonijama dvaju tanzanijskih vjenčanja. Stajati pred ljudima koji dušom i tijelom sudjeluju u slavlju toga čina nešto je što opaja dušu i budi u vama duboko poštovanje prema drugim kulturama. I dok na Zapadu mladenke drže do tradicije ukrašavajući se nečim novim, nečim starim ili nečim plavim, u Tanzaniji žene posvećuju sate svomu tijelu kako bi što blagoslovljenije i duhovno ljepše ušle u brak.

Pažnja koju posvećuju tradiciji i ulozi žene u braku je nešto što ostavlja bez daha. Boje koje lepršaju pred vama nalikuju dugi koja se razlama afričkim nebom nakon što kiša napokon milostivo pogleda  njihovu zemlju. Pjesma koja teče iz njihovih grla budi vaš svaki mišić i vaše tijelo nesvjesno prati ritam glazbe, ritam pjesme i prepušta se veselju. I dok njihove ruke vijore kroz zrak imate osjećaj da cijela priroda pleše s njima i više nije važno iz kojeg svijeta dolazite, koju kulturu poštujete ili koju vjeru prakticirate jer postajete dijelom njihove radosti.

etiopija 3

Upravo su boje, pjesma, ples i predanost kojom su zračili svi nazočni na vjenčanju, ostavile najveći trag na vašim fotografijama, ali osobno i vama samima. U kojem smislu?

 – Dijeleći s njima puninu njihove predanosti tradiciji teško je samo promatrati, a ne poželjeti saznati nešto više o njihovoj tradiciji i običajima. Muslimanska vjenčanja održavaju se nedjeljom tijekom Shawwala koji je deseti mjesec lunarne godine. Prije same ceremonije vjenčanja svaka mladenka ima svoju Sumo. Sumo je najčešće jedna od najboljih prijateljica mladenkine majke i jedna od njenih obaveza je da prati mladenku gdje god ona išla. Upravo  izbor  mladenkine pratilje svjedoči o velikoj predanosti i ljubavi prema tradiciji i zrelosti jer mladenku prati iskusna žena, ona koja je duboko u sebi otkrila ulogu žene i spoznala svoje vrijednosti i vrijednosti svoje kulture.

etiopija 4

Dani prije vjenčanja posvećeni su brizi o tijelu. Na koji način se Zanzibarske žene njeguju pred samo vjenčanje? Da li im i u tome pomaže Sumo?

 – Tijelo svakog čovjeka hram je njegove duše i čovjek tijelom svjedoči svoje postojanje na svijetu. Svatko stupa u brak dušom i tijelom i cijelim svojim bićem posvećuje se spoznavanju drugog tijela i duše. Zanzibarske žene prije vjenčanja njeguju svoje tijelo kao bi u brak ušle čiste i u harmoniji sa svojom unutarnjom ljepotom. Sumo pomaže mladenki da uskladi svoje biće, da oslobodi svoj duh i ponizno prihvati tijelo koje joj je darovano da u njemu živi, ljubi, sanja, nastoji i naposljetku umre. Kako bi tijelo bilo čisto Sumo nanosi mješavinu šećera i soka limete na mladenkino tijelo kako bi se uklonile sve dlake s kože osim kose. Tako čistoga tijela mladenka će dočekati svoga supruga. Njena koža namazana je mirisnim uljima koji opijaju svojim esencijama i stapaju mladenku s prirodom koja je izvor njenoga života.

etiopija 5

Mladenkine ruke i stopala ukrašavaju se hennom što je zasigurno najzanimljiviji dio svečanosti. Da li ti privremeni ukrasi imaju nekakvo posebno značenje?

– Ukrašavanje mladenkinih ruku i stopala radi se hennom poznatom kao i mehendi. Ornamenti koji se utiskuju na mladenkinu kožu kao privremena tetovaža još su jedan odraz poštivanja kulture i tradicije. Isprepletenost mladenkina života i povijesti njenoga naroda i vjere nalikuju isprepletenim simbolima što ukrašavaju njene ruke i noge. Zagledate li se u te ukrase imate dojam kako su naneseni upravo na njene ruke kako bi je učile da njen život leži na njenim dlanovima. Sve što učini tim rukama bit će u skladu s njenom tradicijom, bit će rezultat njenog truda i napora. Ukrasi utisnuti na njena stopala kao da govore da njene noge odabiru put kojim će kročiti kroz život i na kojem će se radovati malim životnim radostima.

etiopija

Čistog tijela, namazana mirisnim uljima, ukrašenih ruku i nogu, buduća mladenka zasigurno ima i posebnu vjenčanicu u kojoj će dočekati svog budućeg supruga?

 – Mladenka najčešće bude odjevena u vjenčanicu koja je žute boje, te prekrivena žutim velom, mladenka kroči na svoj put zajedništva. Radosna i obgrljena velom kao da prati sunce i svemu daje neke posebne boje, odsjaje i puninu. Zrači energijom koja svjedoči o sreći i predanosti svom životnom pozivu supruge i buduće majke.

Kako vi kao fotografi, ali i osobe koje prisustvuju sjedinjenju jedne “upendo” – ljubavi, gledate na takav veličanstven, ali zasigurno i poseban događaj?

– Zagledani kroz objektiv svoga aparata ili jednostavno prisustvujući takvom događaju, poželite da su sve stvari tako jednostavne kao što je ljubav. Svjedočeći priči o vjenčanju zapravo svjedočimo tajni života. Svatko sanja dane sreće u kojima se priprema da svoje tijelo i dušu preda u zajedništvo.

Stajati na vrućem afričkom suncu i promatrati radost života koja raste i buja ispred tebe u tisuće boja i ritmova znači osjetiti božansku milost kako se preljeva i upija u dvije obitelji, dvoje ljudi koji se predaju ljubavi i odanosti. Svjedočite spajanju duša, ujedinjenju muškarca i žene, stvaranju nove obitelji, novih naroda koji se uvijek bezuvjetno vesele zajedništvu i predanosti. I kada to jednom osjetite kao da nikada i niste prisustvovali zapadnjačkim vjenčanjima ispunjenima užurbanošću i nervozom. Nakon ovakve proslave sve se boje vide jasnije, svi se zvukovi pretaču u hvalospjeve nježnosti, potpora obitelji opipljiva je i nerazoriva, a odanost muškarca i žene postaju temeljem  zdravog društva.

IZVOR: Dalmacija News

Print Friendly, PDF & Email
WP2Social Auto Publish Powered By : XYZScripts.com